Bezpieczeństwo w transporcie

ciężarówka

Pomimo dużego doświadczenia i umiejętności, to kierowcy ciężarówek są jedną z najbardziej narażonych na niebezpieczeństwo grup kierowców na drodze, ze względu na długi czas przebywania na drodze. Przy tak intensywnej pracy nawet najlepszemu kierowcy, że straci koncentrację w tym najgorszym dla niego momencie i nie zdoła uchronić się przed kolizją. Na szczęście producenci samochodów ciężarowych zdają sobie z tego sprawę i oferują swoim klientom co raz więcej systemów stojących na straży ich bezpieczeństwa.

ABS? To za mało!

System ABS to zdecydowanie standard wśród wszystkich aut ciężarowych, jednak jego doskonałym uzupełnieniem jest nowy system EBS, czyli Electronic Brake System. Jego głównym celem jest maksymalne zminimalizowanie czasu, który upłynie pomiędzy wciśnięciem pedału hamulca a dotarciem powietrza do hamulców. Pedał hamulca jest w tym wypadku jedynie elektrycznym przełącznikiem, a układ sam zadecyduje, do których kół ma dotrzeć powietrze w pierwszej kolejności.

W przypadku ruszania pod górkę na niskiej nawierzchni, szczególnie pustym zestawem, może wystąpić uślizg kół. Wtedy przydatny może się okazać system ASR, który ogranicza moc silnika, lub w szczególnych przypadkach przyhamowuje koło, które straciło przyczepność. System można manualnie wyłączy, ponieważ przy jeździe po śniegu lub luźnej nawierzchni (np. szuter) ASR może skutecznie ograniczyć mobilność ciężarówki.

Duży zestaw jest bardzo podatny na przechyły nadwozia, które neutralizować ma system RSC, czyli Roll Stability Control. Jest to dodatek do dobrze znanego układu ESP, który w przypadku wykrycia oderwania od jezdni kół ciągnika siodłowego lub naczepy zredukuje moc silnika. Kiedy system uzna, że ryzyko przewrócenia się zestawu jest zbyt duże, to hamuje wszystkie wewnętrzne do zakrętu koła. Ma to przywrócić ciągnik i naczepę do pierwotnej pozycji.

Trochę elektroniki

Od 2007 roku każdy producent ciężarówek ma obowiązek wyposażać swoje pojazdy w lusterka martwego pola, jednak dziś wydaje się to przeżytkiem. Teraz powoli standardem staje się znany z aut osobowych system BLIS, wykrywający pojazdy znajdujące się w martwym polu widzenia kierowcy. W przypadku uzasadnionego ryzyka kolizji z niewidocznym w lusterku autem, ciężarówka ostrzeże o tym kierowcę sygnałem świetlnym i / lub dźwiękowym.

Podczas parkowania na pewno przydatny będzie system kamer. W przeciwieństwie do aut osobowych, w ciężarówkach poza kamerą cofania przydatna będzie również kamera pokazująca to, co dzieje się bezpośrednio przed maską. Słabiej wyposażone modele mogą być wyposażone w czujniki parkowania, jednak nie umywają się one do kamery o wysokiej rozdzielczości.

Ciekawym dodatkiem jest również aktywny tempomat, który odpowiada za utrzymanie stałej odległości za jadącym przed nami autem. To szczególnie przydatne w przypadku ciężarówek, które dużo ciężej rozpędzi, niż auto osobowe. Jeżeli auto przed nami zahamuje, to ciężarówka zrobi to samo – jeżeli przyspieszy, to ciągnik również podąży jego śladem. Na długich trasach okazuje się to niezwykle wygodnym rozwiązaniem.

Prawdziwe science – fiction dzieje się w ciężarówkach wyposażonych w miejskie systemy bezpieczeństwa, które przy niskich prędkościach są w stanie zahamować cały zestaw w przypadku, gdy komputer uzna, że kierowca już nie zdąży zahamować i kolizja jest nieunikniona. Warto znaleźć w internecie filmy, które demonstrują działanie tego systemu – wygląda to bardzo spektakularnie i z pewnością skutecznie zachęca do zakupu.

Postój

Kierowca ciężarówki podczas przerwy w jeździe powinien mieć możliwość odpoczynku w możliwie jak najbardziej komfortowych warunkach. Komfortowy materac i szerokie łóżko to podstawa zdrowego snu, na szczęście powoli staje się to standardem. Niestety, nie tyczy się to bezpieczeństwa kierowców na przydrożnych parkingach, którzy cały czas są narażeni na kradzieże zawartości kabin czy paliwa ze zbiorników. Aby zminimalizować ryzyko napadu, warto zainwestować w dodatkowe zabezpieczenie drzwi kabiny, oferowane przez co raz więcej firm zewnętrznych. Dostępne są również specjalne alarmy, jednak zestawy nie zawsze cieszą się dobrą opinią wśród kierowców, ponieważ ze względu na dużą czułość bywają problematyczne. Dużo lepszym rozwiązaniem jest porządna, mechaniczna blokada drzwi. Przy próbie jej sforsowania alarm będzie zbędny, ponieważ złodziej sam narobi zamieszania i zwróci na siebie uwagę.

Poza dodatkowymi zabezpieczeniami, wartymi uwagi udogodnieniami są powszechne już postojowe ogrzewanie i wentylacja kabiny oraz elektrycznie sterowany szyberdach. Ostatnio producenci chwalą się również co raz lepszymi zestawami audio, jednak nie zawsze drogie zestawy są warte swojej ceny.

Dodaj komentarz