ElectroMobility Poland, spółka której celem jest powołanie do życia nowej marki motoryzacyjnej ogłosiła niedawno wybór swojego kluczowego partnera technicznego. Zostało nim biuro inżynieryjne EDAG, funkcjonujące w branży od ponad 50 lat. Eksperci podkreślają, że firma posiada ogromne doświadczenie w realizacji podobnych projektów, co daje duże szanse na powodzenie realizowanego nad Wisłą przedsięwzięcia. Co zatem wiadomo o przedsiębiorstwie, które będzie wspierać budowę polskiego auta elektrycznego?
Firma powstała w 1969 roku. Niewielka niemiecka miejscowość blisko Darmstadt, w której została ona założona, z biznesowego punktu widzenia nie zapewniała jednak dostatecznie dobrych warunków rozwojowych. Właśnie dlatego właściciel firmy – Horst Eckard dość szybko zdecydował się na otwarcie biura najpierw w Kolonii, a później w Fuldzie. To tam na dobre zaczęła się przygoda EDAG z sektorem motoryzacyjnym. Inżynierowie zatrudniani w przedsiębiorstwie zaczęli opracowywać nowe modele samochodów oraz przygotowywali projekty fabryk. Pierwsze dwie dekady upłynęły dla marki pod znakiem prac projektowych. Druga połowa lat osiemdziesiątych przyniosła rozszerzenie profilu działalności.
EDAG od 1986 roku zaczął budować prototypy samochodów, które brały udział w testach poprzedzających wprowadzenie modeli produkcyjnych do sprzedaży. Rok później firma poszła o krok dalej i zaczęła współpracować z firmami spoza Niemiec. Dziś EDAG działa w sumie w 60 krajach i zatrudnia blisko 8,5 tysiąca osób. Eksperci podkreślają, że to jedno z bardziej renomowanych biur inżynieryjnych i jeden z największych, światowych partnerów konstrukcyjno-rozwojowych dla firm z segmentu motoryzacyjnego. Dodatkowym dowodem na uznanie w branży mogą być wyniki finansowe przedsiębiorstwa – w 2017 roku jego dochód sięgnął 717 milionów euro! .
EDAG tworzy dla Rolls-Royce`a, Porsche, McLarena i Astona Martina
W przypadku firmy EDAG Engineering klucz do sukcesu stanowią nie tylko liczby. O jakości pracy instytutu technologicznego świadczyć mogą również konkretne efekty. Niemieccy inżynierowie mają na swoim koncie udział w pracach konstrukcyjnych nad Rolls-Royce Phantomem – a to jak wiadomo jedna z najbardziej dopracowanych i najdroższych limuzyn na świecie! To również EDAG Engineering stworzył napęd wodorowy, który ma szansę zasilać fabrycznego Mercedesa GLC w przyszłości. Te dwa projekty dają świadectwo dużych możliwości i wszechstronności inżynierów zatrudnianych przez niemiecką firmę.
Firma ma również na swoim koncie całą serię projektów realizowanych dla takich marek z segmentu pojazdów osobowych jak BMW, Volkswagen czy TRIGGO-Electro. EDAG współpracuje też z wytwórcami supersamochodów, w tym z Astonem Martinem, Porsche czy McLarenem. Poza tym przedsiębiorstwo posiada w swoim portfolio kooperacje z markami sprzedającymi samochody ciężarowe – np. MAN, Volkswagen, Volvo czy Daimler oraz wytwórcami pojazdów szynowych – np. PESA. Teraz na listę partnerów EDAG Engineering wpisane zostało ElectroMobility Poland i projekt budowy polskiego samochodu elektrycznego.
EDAG Engineering integratorem technicznym EMP
Niemiecki partner podczas prac nad elektrykiem znad Wisły będzie pełnił rolę integratora technicznego. Będzie on wspierać swoim doświadczeniem ElectroMobility Poland nie tylko na drodze procesu budowy samochodu, ale i wdrażania go do produkcji masowej oraz planowania budowy montowni. EDAG Engineering będzie uczestniczyć w całym procesie, co pozwoli na maksymalne wyeliminowanie błędów, które często popełniają firmy rozpoczynające działalność w tej branży.
Oczywiście wraz z ogłoszeniem partnera technicznego przez EMP, pojawiły się komentarze, że Polacy samodzielnie powinni budować nową markę motoryzacyjną. Jak jednak podkreślają eksperci – nasz kraj specjalizuje się w produkcji komponentów dla dużych koncernów, nie zaś tworzeniu samochodu osobowego od podstaw. W tym wypadku potrzebne jest szerokie doświadczenie, którego na polskim rynku brakuje, stąd pomysł kooperacji z jednym z najbardziej renomowanych biur na świecie.
Co więcej, obie strony podkreślają również, że główną rolę w procesie opracowywania pojazdu odegrać ma polski oddział EDAG Engineering. Damian Portka – dyrektor techniczny i przedstawiciel nadwiślańskiej filii zapewnia, że zespół zostanie powiększony o polskich inżynierów, którzy stopniowo będą przejmować kompetencje od niemieckich kolegów. Oznacza to, że wieloletnie doświadczenie inżynierów z centrali firmy zostanie przetransferowane nad Wisłę, gdzie polscy specjaliści będą mogli, już samodzielnie, opracowywać kolejne modele w gamie.
Więcej na temat współpracy firmy EDAG z EMP można przeczytać tutaj: http://emobilitypoland.pl/o-nas/isbnews-emp-oglasza-wspolprace-z-partnerem-technologicznym/