Zatrudniając pracowników, należy pamiętać o dopełnieniu różnych obowiązków, jak prowadzenie ewidencji pracy. Czy lista obecności jest wystarczająca? Które dokumenty są obowiązkowe, a które nie?
Lista obecności
Lista obecności pracownika służy ewidencji czasu pracy osoby zatrudnionej. Tak naprawdę brak jest wytycznych, które wskazywałyby dokładnie, jak taki dokument powinien wyglądać. Nie ma odpowiednich przepisów, które by to regulowały. Zatem każdy wzór prezentuje się nieco inaczej, chyba że użyty został gotowy druk dostępny w sklepie z artykułami do biura. Na takie rozwiązanie decydują się właśnie niektórzy przedsiębiorcy.
Dzięki informacjom z listy można wyliczyć należne wynagrodzenie i monitorować na bieżąco wszelkie nieobecności. Co istotne, pracodawca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji czasu pracy osób zatrudnionych, jednak wcale nie musi do tego służyć wspomniana lista. Natomiast obowiązkowa jest za to karta ewidencji czasu pracy. Czym ona jest?
Karta ewidencji czasu pracy
Taka dokumentacja jest obowiązkowa, ale ustawodawca nie narzucił jednego przyjętego wzoru. Jest jednak spis informacji, które powinny się w karcie znaleźć. Chodzi o wyraźny podział poszczególnych dni na konkretne typy obecności i nieobecności. Zatem mamy między innymi pracę w niedziele i święta, w porze nocnej, godziny nadliczbowe. Do tego są także usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy, urlopy, dyżury, czy zwolnienia.
Co ważne, coraz więcej osób decyduje się na uzupełnianie tego typu dokumentu w wersji elektronicznej, co łączy się z rejestracją czasu pracy. Wybierając takie rozwiązanie, mamy pewność, że całość zostanie uzupełniona poprawnie. Trzeba wiedzieć, że w niektórych wypadkach ewidencja nie jest potrzebna. Na przykład wtedy, gdy pracownik zarządza przedsiębiorstwem na życzenie właściciela, lub też wypłacany jest mu ryczałt za wykonywanie obowiązków w nocy, czy za godziny nadliczbowe.
Powyższe kwestie są istotne dla osób, które mają własną firmę i zatrudniają ludzi. Na pewno warto dokładnie sprawdzić obowiązujące przepisy, aby nie narazić się na nieprzyjemności. Natomiast prowadzenie biznesu wymaga znajomości także innych tematów, jak: Od czego zależy czas realizacji przelewu? Czytanie pomocnych artykułów pozwoli przyswoić potrzebną wiedzę.