Witamina C – właściwości i objawy niedoboru

witamina c

Witamina C to chyba najpopularniejszy, zażywany przez Polaków suplement diety. Znana również jako kwas askorbinowy, witamina C wspomaga odporność, zapobiega procesom starzenia, a nawet przeciwdziała nowotworom. Jak rozpoznać niedobór tego składnika w organizmie?

Dlaczego jest taka ważna?

Właściwości lecznicze witaminy C są nie do przecenienia, dlatego warto, aby nigdy nie brakowało jej w naszej domowej apteczce. Kwas askorbinowy ma ona ogromny wpływ na poprawne funkcjonowanie organizmu człowieka, warunkuje prawidłowy przebieg rozmaitych procesów, chroni przed infekcjami, wspomaga produkcję kolagenu, a od kilku lat wiadomo również, że jest świetnym przeciwutleniaczem – hamuje rozwijanie wolnych rodników i dlatego znalazła zastosowanie także w kosmetologii.

Gdzie ją znaleźć?

Witamina C dostępna jest w tabletkach, ale zawierają ją również owoce, zwłaszcza cytrusy i zielone warzywa. Niestety, na skutek obróbki termicznej, znaczne ilości tej dobroczynnej substancji tracą swoją aktywność, dlatego ważne jest, aby, o ile to możliwe, spożywać bogate w witaminę C surówki owocowo-warzywne i soki, najlepiej świeżo wyciskane.

Skutki niedoboru

Być może najczęściej z niedostatecznym poziomem witaminy C w organizmie borykają się sportowcy, lecz to wcale nie oni są najbardziej narażeni na konsekwencje niedoboru, takie jak obniżenie odporności, apatia i powracające infekcje. Znacznie większe ryzyko podejmują osoby nieaktywne fizycznie. Jak to możliwe? Otóż z jednej strony prawdą jest, że na skutek intensywnego wysiłku fizycznego, w organizmie sportowca rozwijają się we wzmożonym tempie wolne rodniki, których zwalczanie wymaga dostarczenia organizmowi zwiększonych ilości witaminy C. Jednak to właśnie osoby uprawiające sport przywiązują tak wielką wagę do zróżnicowanej diety, bogatej w minerały i witaminy, w tym również w witaminę C, że nie stanowi t problemu.

Jak rozpoznać u siebie niedobór tej ważnej witaminy?

Z niedoborem witaminy C mogą borykać się, obok sportowców, osoby zamieszkujące w zanieczyszczonym środowisku, żyjące w pośpiechu i długotrwałym stresie, odchudzające się, a także kobiety w ciąży. Pośród najczęstszych objawów niedoboru witaminy C wymienić należy senność, bóle mięśni i stawów, skłonność do siniaków i trudności w gojeniu się ran, krwawienie z dziąseł, ogólny spadek odporności organizmu i szybkie męczenie się.

Jak uzupełnić niedobór?

Prawidłowy poziom witaminy C w organizmie można utrzymać, przyjmując suplementy, stosując zróżnicowaną dietę, bogatą w warzywa i owoce oraz uzupełniając zapotrzebowanie na witaminę C i inne ważne składniki odżywcze. Dowiedz się więcej o właściwościach witaminy C na lactoral.pl.

Dodaj komentarz